Oprava olejového systému v roce 2011


V roce 2011 došlo k havárii olejového systému dalekohledu. Závada zprvu začala nenápadně - prodlužoval se čas nutný k natlakování olejového systému, často bylo nutné celý hydraulický systém vypnout a znovu zapnout.

Závada naplno propukla v noci z 28. na 29. března 2011, kdy systém zkolaboval a dalekohled se uprostřed noci zastavil. Příčinou byla ztráta tlaku v jednom ze segmentů podložní misky. Sférická část hodinové osy dosedla na podložní misku a dalekohled se zastavil.

Poznámka: celá konstrukce dalekohledu, jakkoliv je v souhrnu geniální, má v hydraulickém systému podstatnou slabinu: do podložních misek pod horním koncem hodinové osy se nelze nijak podívat bez demontáže celého dalekohledu. Lze samozřejmě očekávat, že za 50 let provozu dalekohledu budou v miskách různé nečistoty z oleje. To nevadí, pokud jsou měkké (to znamená, že nebudou odírat přesnou sférickou plochu hodinové osy). Bohužel však nelze vyloučit, že tam jsou i tvrdé úlomky, například z ozubených kol čerpadel. Nelze to však ani ověřit ani vyvrátit - a především nelze tyto misky nijak vyčistit.

zmínka o jehlových ventilech

Oprava spočívala v úplně výměně oleje a ve vložení filtrů do olejového systému. Olejový systém byl do té doby vybaven pouze velice hrubou filtrací, která mohla zadržet pouze značně velké částice - řekněme velikosti pískových zrn. Jakýkoliv prach a podobně však cirkuloval v systému, dokud se neusadil v zásobnících nebo (bohužel) ve ventilech. Nemalá část nečistot je zřejmě navždy uložena v podložních miskách v hydraulickém ložisku hodinové osy, jak jsme to zmínili v předchozí poznámce. To je ovšem neověřitelný dohad. Jak je zřejmé z vyprávění o havárii v roce 1969, musel by se úplně demontovat dalekohled, abychom se mohli podívat dovnitř.

Současně byl olejový systém vybaven čidly elektronickými manometry na všech segmentech.

Poznámka 1: Před havárií a opravou v roce 2011 byl olejový systém vybaven jen jedním čidlem na jednom segmentu na každé podložní misce (celkem tedy dva elektronické manometry). Ke všem segmentům byly sice připojeny běžné manometry, ale k těm byl (a je) jen obtížný přístup, protože jsou umístěny uvnitř pilíře. Nebylo a není tedy možné je hlídat systematicky. Nově instalované elektronické manometry jsou napojeny na havarijní smyčku a při poklesu tlaku pod minimální předepsanou hodnotu (19atm) automaticky zastavují dalekohled.

Poznámka 2: Původní olejový systém měl jen dvě sítka (nikoliv filtry!) v olejové cestě. Jedno sítko bylo mezi přečerpávacími nádržemi (mezi kterými je nízkotlaké čerpadlo). Druhé sítko bylo ve stupačkách u prvních (velkých) ventilů. Viz. též podrobný technický popis dalekohledu, kapitola o montáži. Taková filtrace byla nejenom velice nedokonalá, ale též nevhodná - alespoň nějaká minimální filtrace by měla být co nejblíže před "úzkými místy" - ventily, podložními miskami pod horním koncem hodinové osy apod. Oprava v roce 2011 tento technologický nedostatek odstranila.

Po opravě na jaře 2011 tak existuje před každou podložní "miskou" série za sebou jdoucích prvků: ventily, jehlové ventily, elektronické manometry a manometry pro přímou kontrolu. Bezprostředně před všemi těmito prvky jsou zařazeny olejové filtry. Tak všemi ventily a všemi "úzkými místy" protéká čerstvě přefiltrovaný olej a možnost ucpání se minimalizuje.

Hodinová osa dnes. V roce 2011 byly do olejového systému vloženy olejové filtry (lesklé nádoby pro každou stranu hydraulického ložiska).
Manometry a ventily u hydraulického ložiska. Stav před závadou v roce 2011 a po ní. Obrázek vlevo ukazuje stav po modernizaci elektroniky v roce 2009, ale před havárií oleje v roce 2011, obrázek vpravo ukazuje stav po opravě. Na tomto obrázku zcela vlevo dole jsou patrné tlakové hadice k olejovým filtrům instalovaným v roce 2011.
Náčrt olejového systému z roku 2011 pro diskuse o opravě.